تفاوت-بین-مالیات-های-مستقیم-و-غیرمستقیم

مالیات مستقیم و غیرمستقیم

مالیات چیست؟

مالیات مستقیم و غیرمستقیم، مالیات یک هزینه اجباری پولی یا نوع دیگری از مالیات هست که معمولاً توسط دولت یا شهرداری برای درآمدهای شخصی، سودهای تجاری و یا بر برخی کالاهایی که توسط مصرف کنندگان خریداری می گردد، اضافه می شود. پولی که از طریق مالیات جمع آوری میشود برای تأمین هزینه های مختلف دولت، که شامل بیمارستان ها و ساخت زیرساخت ها در میان دیگران است، استفاده می شود. مالیاتهای مستقیم و غیرمستقیم برخی از مالیاتهایی را که دولت به آن وارد می کند تشکیل میدهد. در ادامه مطلب در مورد تفاوت بین مالیات های مستقیم و غیرمستقیم بحث می کنیم.

تعریف مالیات مستقیم

مالیات مستقیم به مالیاتی گفته می شود که بی واسطه و مستقیما از درآمد یا دارایی مودیان مالیاتی اخذ می گردد. این مالیات بوسیله مامورین مالیاتی و بطور مستقیم اخذ می گردد، بطور کلی همه ی افرادی  که در ایران درآمد دارند حتی اگر خارج از ایران زندگی کنند. مشمول مالیات بر درآمد هستند. حتی افرادی که به کسب و کار اینترنتی مشغول می باشند، بایستی مالیات کسب و کارهای اینترنتی خود را بپردازند.

تعریف مالیات غیر مستقیم

مالیات غیر مستقیم در حقیقت به مالیاتی گفته می شود که از کلیه شهروندان اخذ شده ولی این امر محسوس نمی باشد. در واقع بر روی بیشتر کالا ها و خدمات مبلغی به عنوان مالیات از مصرف کننده دریافت شده که به این نوع از مالیات، مالیات غیر مستقیم می گویند. از جمله مالیات های غیر مستقیم میتوان به مالیات بر واردات و مالیات بر معاملات اشاره نمود.

تفاوت بین مالیات های مستقیم و غیرمستقیم

۱. طبیعت

یکی از تفاوت بین مالیات های مستقیم و غیرمستقیم این است که مالیات مستقیم مترقی است در حالی که مالیات غیرمستقیم برگشت پذیر هست. این بدان معنی است که افزایش مالیات مستقیم با مبلغی که برای مالیات در دسترس است در حالی که مالیات غیرمستقیم مبلغ موجود برای مالیات را کاهش می دهد. بنابراین مردم این مفهوم را ایجاد کرده اند که مالیات های غیرمستقیم بد است و برای ترغیب مردم از کار سخت در حالی که مالیات های غیر مستقیم خوب است زیرا آنها مردم را ترغیب به خرج کردن بیشتر می کنند. تا بتوانند با توجه به توان هزینه خود مبلغ قابل توجهی از پول صرفه جویی نمایند.

تفاوت-بین-مالیات-های-مستقیم-و-غیرمستقیم

۲. بروز و تأثیر

تفاوت دوم این است که مالیاتهای مستقیم در یک شخص اتفاق می افتد و در حالی که مالیات های غیرمستقیم از شخص دیگری در حالی که تأثیر آن توسط شخص دیگری احساس می شود اتفاق می افتد. این امر به این دلیل است که مالیاتهای مستقیم بر درآمد یک فرد، درآمد شرکت یا مالیات یا املاک متعلق به آن اعمال می شود. از طرف دیگر مالیات های غیرمستقیم از فردی دریافت می شود که تحمل هزینه نهایی نیست. فردی که مالیات های غیرمستقیم را جمع می کند به عنوان یک واسطه با هدف تنها وصول مالیات و تحویل آنها بعداً به دولت عمل می کند.

۳. فرار

تفاوت سوم این است که می توان از پرداخت مالیاتهای مستقیم فرار کرد در حالی که فرار از پرداخت مالیات های غیرمستقیم برای شخص دشوار است. مردم می توانند در افشای درآمد خود و در نتیجه پرداخت مالیات بر درآمد ناکام باشند. علاوه بر این ، سازمان ها استراتژی های خاصی دارند که از آنها استفاده می کنند تا بتوانند از پرداخت مالیات مستقیم به دولت مانند اعلام سود صفر ، پرداخت بیشتر سود خود در سود سهام ، یا داشتن وام های بدهی عظیم که دولت بر آن اجباری است از پرداخت مالیات بر آنها جلوگیری کند. اما ، برای افراد یا سازمانها پیچیده است كه از پرداخت مالیاتهای غیرمستقیم خودداری كنند ، زیرا آنها به بیشتر كالاها و خدماتی كه مردم خریداری می كنند متصل هستند. این بدان معنی است که هر بار که شخصی کالایی یا خدمتی را خریداری می کند ، مالیات غیرمستقیم پرداخت می کند.

۴. انتقال بار

تفاوت عمیقی در این امر وجود دارد که مالیاتهای مستقیم نمی توانند منتقل شوند در حالی که می توان مالیاتهای غیرمستقیم را از یک شخص به شخص دیگری منتقل کرد. تغییر یک بدهی مالیات بر درآمد از یک شخص به شخص دیگر یا از شخص دیگری به شخص دیگر به این چالش برانگیز است ، این بدان معناست که در نهایت یک نفر آن هزینه‌ها را پرداخت خواهد کرد. این در مورد مالیات های غیرمستقیم نیست ، که به راحتی می توان از یک شخص به شخص دیگر منتقل یا جابجا شد. یک خرده فروشی که دولت مالیات بر ارزش افزوده آن را اضافه می کند ، این بار را به سمت مصرف کننده نهایی محصولات سوق می دهد از این رو از پرداخت مالیات های غیرمستقیم محافظت می کند.

تفاوت-بین-مالیات-های-مستقیم-و-غیرمستقیم

۵. تأثیر تورم در مالیات مستقیم و غیر مستقیم

هم مالیاتهای مستقیم و هم غیرمستقیم تأثیرات متفاوتی بر تورم دارند. مالیاتهای مستقیم به کاهش تورم در اقتصاد کمک می کند زیرا قدرت خرید افراد را کاهش می دهد اما بخش قابل توجهی از درآمد آنها را بدست می آورد. این منجر به کاهش تقاضای کل می شود زیرا مردم درآمد یکبار مصرف ندارند که بتوانند از آنها برای مطالبه کالاها و خدمات موجود در بازار استفاده کنند. از سوی دیگر ، مالیات های غیرمستقیم در افزایش تورم در اقتصاد نقش بسزایی دارند. از آنجا که هرچه تعداد افراد بیشتری خرید کنند ، مالیات غیرمستقیم کمتر پرداخت می شود ، بنابراین از آنها تشویق می شوند که بیشتر بخرند و منجر به افزایش تقاضای کل شود که در صورت عدم تناسب کالاها و خدمات درخواستی ، می تواند منجر به تورم شود.

۶. هزینه های موجود در مجموعه

هزینه ها و تکنیک های مربوط به جمع آوری مالیات های غیرمستقیم کمتر است زیرا نقاط جمع آوری مشخصی وجود دارد و فقط درصد مشخصی از شخصی که کالا و خدمات خریداری می کند کسر می شود. این در مالیاتهای مستقیم یکسان نیست زیرا آنها شامل کسرهای زیادی می شوند که بعضی وقت ها می توانند پرهزینه و وقت گیر باشند. مقامات جمع آوری مالیات همواره نسبت به اولویت جمع آوری مالیات های مستقیم به دلیل هزینه و کار درگیر ، اولویت جمع آوری مالیات های غیرمستقیم را داشته اند.

۷. پوشش مجموعه

با وجود آسان و جمع آوری فنی کمتری ، مالیات های غیرمستقیم پوشش گسترده ای را به خود اختصاص می دهند و تعداد زیادی از افراد را تحت پوشش خود قرار می دهد زیرا بر روی هر شخصی که کالایی و خدماتی را خریداری می کند که در براکت مالیات بر ارزش افزوده برجسته می شود ، مالیات می شود. با این حال ، مالیاتهای مستقیم بخش کمی از افراد شاغل را تحت پوشش قرار می دهد زیرا این درآمدی است که از درآمد دریافت می شود. علاوه بر این ، تعداد بسیار کمی از سازمان ها به دلیل اینکه بسیاری از مشاغل به عنوان مالکین ثبت نام می شوند ، مالیات می گیرند ، در حالی که برخی از آنها حتی ثبت نشده اند و مالیات دادن به آنها دشوار است.

برچسب ها: بدون برچسب

افزودن دیدگاه

Your email address will not be published. Required fields are marked *