دریافت شناسه یکتا مالیاتی

دریافت شناسه یکتا مالیاتی

شناسه یکتای حافظه مالیاتی

دریافت شناسه یکتا مالیاتی، با اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، شما باید ابتدا یک کارپوشه ایجاد کرده و در سامانه مودیان عضو شوید. سپس باید از بخش عضویت، شناسه یکتای حافظه مالیاتی خود را دریافت کنید. این شناسه یکتای حافظه مالیاتی الزامی است و برای اتصال به سامانه مودیان باید صورتحسابهای خود را به سامانه ارسال کنید و شناسه یکتای حافظه مالیاتی را دریافت کنید.

شناسه یکتای حافظه مالیاتی، یک مقدار ثابت و منحصر به فرد است که به هر حافظه مالیاتی در سراسر کشور اختصاص داده می‌شود. این شناسه برای ثبت و نگهداری اطلاعات صورتحساب‌های الکترونیکی و ارسال آن به سامانه مودیان استفاده می‌شود. شناسه یکتای حافظه مالیاتی از اجزای تشکیل دهنده شماره مالیاتی تشکیل شده است و پس از درخواست مشمولین قانون پایانه‌های فروشگاهی و مودیان مالیاتی، در کارپوشه تولید شده و به آنها اعطا می‌شود.

این شناسه یکتای حافظه مالیاتی شامل ۶ کاراکتر است که شامل اعداد و حروف انگلیسی می‌باشد. این شناسه در ابتدای تمامی صورتحساب‌های الکترونیکی قرار می‌گیرد و برای ارسال به سامانه مودیان استفاده می‌شود. این شناسه به صورت یکتا و غیرتکراری برای هر مودی توسط سازمان امور مالیاتی صادر می‌شود.

مراحل دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی؟

۱- ورود به کارپوشه درسامانه مودیان و انتخاب پرونده مالیاتی

در ابتدا وارد درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی به نشانی my.tax.gov.ir شوید و بر روی گزینه “ورود به کارپوشه” کلیک کنید. پرونده‌ مالیاتی که می‌خواهید برای آن شناسه یکتا حافظه مالیاتی دریافت کنید را انتخاب کنید.

۲- ورود به بخش عضویت و انتخاب گزینه درخواست شناسه یکتای حافظه مالیاتی

در داشبورد سمت راست بخش عضویت بر روی گزینه “شناسه‌های یکتا حافظه مالیاتی” کلیک کنید و بر روی دکمه “دریافت شناسه یکتا حافظه مالیاتی” کلیک کنید.

دریافت شناسه یکتا مالیاتی

دریافت شناسه یکتا مالیاتی

۳- تعیین نحوه ارسال صورتحساب به سامانه مودیان

در این مرحله باید تعیین کنید که از چه روشی ارسال صورت‌حساب الکترونیکی انجام می‌شود.

  1. ارسال مستقیم توسط مؤدی(از طریق نرم افزار حسابداری)
  2. ارسال توسط شرکت های معتمد
  3. ارسال توسط سامانه های دولتی

نکته : دریافت شناسه یکتای حافظه مالياتی در صورتی که نحوه ارسال صورت حساب ” توسط شرکت معتمد/سامانه های دولتی با کلیدمؤدی ” انتخاب شود همانند ارسال صورت حساب” توسط مؤدی ” است و اگر ارسال” توسط شرکت معتمد/سامانه های دولتی با کلید شرکت معتمد/سامانه های دولتی ” انتخاب شود نيازی به ثبت کلید عمومی نیست.

۴– ساخت فایل کلید عمومی و بارگذاری آن در سامانه

در  این مرحله باید فایل کلید عمومی که قبلاً از طریق از سایت www.gica.ir دریافت شده را از سیستم خودتان انتخاب و بارگذاری نمایید.

۵- تعیین شعب مرتبط با شناسه یکتا

در این مرحله اطلاعات مربوط به کد پستی و آدرس شما نمایش داده می‌شود. در صورت درست بودن این اطلاعات به مرحله بعد بروید.

دریافت شناسه یکتا مالیاتی

دریافت شناسه یکتا مالیاتی

۶- تخصیص ابزار پرداخت با شناسه یکتا (اختیاری)

در این مرحله اگر از پایانه فروشگاهی خاصی مانند دستگاه کارتخوان، درگاه پرداخت یا . . .  استفاده می‌کنید، اطلاعات مربوطه را انتخاب و روی دکمه بعدی کلیک کنید.

۷- ثبت اطلاعات حافظه مالیاتی و پایانه فروشگاهی (اختیاری)

در این مرحله باید اطلاعات حافظه مالیاتی و پایانه فروشگاهی خود را وارد و دکمه بعدی را انتخاب کنید.

۸- مشاهده اطلاعات ثبت شده و تایید آن

در مرحله بعدی اطلاعات ثبت شده را بررسی کنید در صورت نبود مشکل دکمه اتمام را انتخاب نمایید.

غیر فعال سازی شناسه یکتای حافظه مالیاتی

برای غیرفعال سازی شناسه یکتای حافظه مالیاتی در هر ردیف با کلیک روی آیکون X شناسه یکتای حافظه مالیاتی غیر فعال می‌شود. با غير فعال کردن شناسه یکتای حافظه مالياتی، شناسه مورد نظر از پرونده مودی حذف نمی‌شود و به مودی دیگری تخصيص داده نمی‌شود و با درخواست شناسه یکتای حافظه مالیاتی جدید، شناسه غیر فعال شده مجدد فعال می‌شود.

نکته : اگر شناسه یکتا توسط شرکت معتمد پشتیبانی شود، غیر فعال سازی شناسه یکتای حافظه مالیاتی مانند حذف شرکت معتمد انجام می‌شود.

نکته : اگر شناسه یکتا توسط مودی پشتیبانی شود با انخاب گزینه حذف عملیات غیر فعال سازی شناسه یکتای حافظه مالیاتی انجام می‌شود.

نکته : باغیر فعال سازی شناسه یکتای حافظه مالیاتی، ابزار پرداختی متصل به آن است به شناسه یکتای حافظه مالیاتی دیگری متصل می‌شوند تا فعال باشند.

تفاوت شناسه یکتای حافظه مالیاتی با شماره منحصر به فرد مالیاتی چیست؟

شناسه منحصر به فرد مالیاتی دارای ۲۲ کاراکتر است و در پایانه فروشگاهی به صورت یکتا تولید می‌شود و برای هر صورتحساب ایجاد می‌گردد. این شناسه یکتای حافظه مالیاتی از اجزای شماره منحصر به فرد مالیاتی تشکیل شده است. با استفاده از این شناسه، سازمان امور مالیاتی کشور می‌تواند تشخیص دهد کدام مودی صورتحساب را صادر کرده است و در چه مکانی ایجاد شده است.

جمع بندی

شناسه یکتای حافظه مالیاتی، یک شناسه لازم برای ارسال صورتحساب‌های الکترونیکی به سامانه مودیان است. در مقاله فوق، ما به بررسی دقیق فرآیند دریافت و غیرفعال‌سازی شناسه یکتای حافظه مالیاتی پرداختیم.

برچسب ها: بدون برچسب

افزودن دیدگاه

Your email address will not be published. Required fields are marked *