فرم اظهارنامه مالیاتی هر ساله توسط اداره امور مالیاتی کشور مشخص شده و اشخاص جهت ثبت نام اظهارنامه مالیاتی خود بایستی اقداماتی را انجام دهند . جهت ثبت نام لازم است بندهایی از جمله اطلاعات ؛ فردی ، شخصی ، حقوقی و مالی خود را تکمیل کنید . در واقع اظهارنامه مالیاتی به همان فرمی گفته می شود که اشخاص هرساله اطلاعات دارایی و درآمد خود را در آن ذکر کرده و تسلیم اداره مالیات می کنند

ثبت نام اظهارنامه مالیاتی

 فرم اظهارنامه مالیاتی هر ساله توسط اداره امور مالیاتی کشور مشخص شده و اشخاص جهت ثبت نام اظهارنامه مالیاتی خود بایستی اقداماتی را انجام دهند . جهت ثبت نام لازم است بندهایی از جمله اطلاعات ؛ فردی ، شخصی ، حقوقی و مالی خود را تکمیل کنید . در واقع اظهارنامه مالیاتی به همان فرمی گفته می شود که اشخاص هرساله اطلاعات دارایی و درآمد خود را در آن ذکر کرده و تسلیم اداره مالیات می کنند .

ثبت نام اظهارنامه مالیاتی

مالیات در دو نوع مستقیم ( مالیات بر درآمد ، دارایی و ارثیه ) و غیرمستقیم ( مالیات بر ارزش افزوده ؛ که بر روی قیمت نهایی کالا و خدمات ، اضافه شده و از مصرف کننده نهایی اخذ می شود ) از اشخاص حقیقی و حقوقی توسط دولت اخذ می شود . که صرف انجام امور دولتی و عمومی نظیر ساختن و بازسازی جاده ها و ریل ها ، خدمات اجتماعی و رفاهی نظیر ایجاد پارک ها و فضای سبز ، بیمارستان ها ، مدارس ، مراکز درمانی در مناطق محروم و اهداف سیاسی و اقتصادی دولت می شود . افراد و شرکت ها جهت مشاهده اظهارنامه مالیاتی ، اطلاعات درآمد و دارایی های خود را هر ساله در یک فرم تحت عنوان فرم اظهارنامه مالیاتی ثبت کرده و در وبسایت اداره امور مالیات کشور و یا به عبارتی سایت اظهارنامه مالیاتی  آپلود می کنند تا از مقدار مالیات خود اطلاع پیدا کنند . هر شخص و نهادی که در این کشور فعالیت اقتصادی ای داشته و به سبب آن سود و درآمدی را به دست آورده ، بنابر مقدار درآمد خود بایستی مالیاتی را به دولت پرداخت کند . هرچه شخص یا شرکت درآمد بیشتری داشته باشد ، مشمول پرداخت مالیات بیشتری نیز خواهد شد . افرادی که خود کارفرما بوده و یا در مشاغل آزاد فعالیت می کنند ( کارمند دولت یا کارگر شرکت های خصوصی نیستند ) ، مدارک و مستندات درآمدهای ماهیانه و سالیانه خود را در قالب یک فرم به بانک‌ ها و اداره امور مالیاتی کشور تسلیم می کنند و بر طبق این مدارک ارائه شده ، مشمول پرداخت مبلغ مشخصی مالیات می شوند . اگر افراد خودشان این اظهارنامه اینترنتی را تکمیل و در سامانه اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی آپلود نکنند ، خود دولت برای آنان اقدام به تنظیم اظهارنامه برآوردی ، خواهد نمود . شیوه ارائه و ثبت نام اظهارنامه مالیاتی به دولت و اداره امور مالیاتی کشور در چند سال گذشته دچار تغییر و تحول شده و براساس تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات های مستقیم ، دیگر خبری از فرم های کاغذی نیست . اکنون اشخاص مختلف اظهارنامه مالیات خودشان را در قالب یک فرم دیجیتالی و کامپیوتری پر کرده و در سامانه مشخصی که از سمت اداره امور مالیات اعلام شده است ، به صورت الکترونیکی آپلود می کنند . دریافت یک مشاوره مالیاتی خوب می تواند در روند ارائه اظهارنامه مالیاتی به شما کمک کند .

ثبت-نام-اظهارنامه-مالیاتی

اظهارنامه مالیاتی کارنامه مالی یک سال کاری شرکت یا شخص که جهت محاسبه مالیات به سازمان امور مالیاتی ارائه می گردد را گویند

راهنمای ثبت نام الکترونیکی اظهارنامه مالیاتی ۱۴۰۳

ابتدا لازم است اقدام به پیش ثبت نام الکترونیکی کنید . برای این کار لازم است کد اقتصادی داشته باشید ، در این مرحله اطلاعات پایه ای شرکت از شما دریافت می شود . پس از تایید شماره تلفن همراه ، بایستی تاییدیه پستی که کد پستی ۱۰ رقمی می باشد را در سیستم بارگذاری کنید . پس از مرحله ی پیش ثبت نام ، اطلاعات وارد شده ی شما استعلام خواهد شد . که در صورت وجود مغایرت ، از طریق پیامک به شما اطلاع رسانی خواهد شد . در صورتی که اطلاعات پیش ثبت نام شما مورد تایید سازمان امور مالیاتی باشد ، کد کاربری و رمز عبور برای شما ایجاد و به صورت پیامک ارسال خواهد شد . با استفاده از اطلاعات کاربری ، وارد سامانه شده و اطلاعات اقتصادی بنگاه خود را تکمیل کنید . پس از این مرحله نیز اطلاعات شما اعتبار سنجی خواهد شد و در صورت مغایرت ، به شما اطلاع رسانی می شود . در صورت تایید نهایی اطلاعات شما ، می‌توانید اظهارنامه خود را به صورت الکترونیکی ارسال کنید . با دریافت مشاوره مالی از شرکت های خدماتی می توانید ثبت نام اظهارنامه مالیاتی خود را اصولی انجام دهید .

چه اشخاصی موظف به ثبت نام اظهارنامه مالیاتی هستند؟

در حالت کلی ، تمام تجار یا کسبه ای که برای دولت یا شرکت های خصوصی دیگر کار نمی کنند و فیش حقوقی ندارند ، باید اقدام به تسلیم و ثبت نام اظهارنامه مالیاتی خود در زمان قانونی مشخص شده کنند . افرادی که کارت بازرگانی دارند ، صاحبان کارخانجات و تولیدی ها ، واحدهای کارگاهی ، فروشگاه ها و تمام افرادی که به نوعی کارفرمای خودشان هستند ؛ بایستی اظهارنامه مالیاتی خودشان را در وبسایت آپلود کنند . افراد مشمول ارائه اظهارنامه مالیاتی به سه گروه زیر تقسیم می شوند :

  1. تمام افرادی که در سال گذشته ارزش فروش کالا و خدمات آنها بیشتر از ۳۰ میلیارد ریال باشد ؛ بهره برداران معادن ، دارندگان کارت بازرگانی ، صاحبان ؛ مشاغل صرافی – کارخانه ها – واحد های تولیدی – هتل های سه ستاره و بالاتر – بیمارستان ها – زایشگاه ها – کلینیک های تخصصی – فروشگاه های زنجیره ای ، بدون توجه به میزان فعالیت و درآمد در این دسته قرار دارند .
  2. تمام افرادی که در سال گذشته ارزش فروش کالاها و خدماتشان بین ۱۰ تا ۳۰ میلیارد ریال بوده است .
  3. افرادی که در ۲ گروه قبلی جای ندارند ، در این گروه دسته‌بندی می‌شوند .

افراد مشمول این سه گروه ، تا ۳ سال امکان تغییر گروه را نداشته و لازم است تعهدات مربوط به گروه خودشان را پرداخت کنند .

افزودن دیدگاه

Your email address will not be published. Required fields are marked *