استرداد اعتبار مالیات

استرداد اعتبار مالیات

استرداد اعتبار مالیات

در استرداد اعتبار مالیات، سازمان امور مالیاتی موظف است در تمامی موارد مالیاتی که مالیات اضافه پرداختی دریافت کرده مابه التفاوت آن را برای اینکه حقوق مودی تضییع نشود به او بازپرداخت نماید. به عبارتی دیگر، استرداد مالیاتی، تفاوت میان مالیات پرداخت شده و بدهی مالیاتی است.

هر ساله (یا در برخی موارد، هر سه ماه یک بار)، مالیات دهنده یک اظهارنامه مالیاتی ارائه می­دهد که در آن بدهی مالیات مشخص شده است. پس از بررسی سازمان امور مالیاتی، اگر فرد مالیاتی بیشتر از بدهی خود پرداخت کرده باشد، این سازمان موظف است تا ظرف روزهای مشخصی بازپرداخت یا استرداد اعتبار مالیات را انجام دهد.

استرداد مالیات به منظور عدالت اجتماعی و حمایت از حقوق مودیان صورت می‌گیرد. مودیان که در دوره مالیاتی مبلغی بیش از بدهی خود را به عنوان مالیات پرداخت می‌ کنند، حق دارند که این مبلغ بیشتر را که به اصطلاح مالیات اضافه پرداختی است، استرداد یا جبران خواهند کرد. این استرداد مبلغ مالیات اضافه پرداختی به صورت نقدی یا کسری از مبلغ مالیات براثر بدهی در دوره‌های بعدی انجام می‌پذیرد.

در مواردی که فعالان اقتصادی درخواست استرداد مالیات اضافه کرده و سازمان امور مالیاتی نیز موافقت کند، این پرداختی توسط سازمان امور مالیاتی به فعالان اقتصادی استرداد می‌شود. استرداد مالیات اضافه پرداختی به فعالان اقتصادی منظور افزوده شده و آنها می‌توانند از این مبلغ به عنوان منبع اضافی برای فعالیت‌های خود بهره‌برداری نمایند.

انواع مسترد مالیاتی

سازمان امور مالیاتی موظف است که در تمام موارد مالیاتی زیر، اگر مالیات اضافه دریافت نموده جهت پرداخت ما به التفاوت آن اقدام کند:

  • مالیات تکلیفی (وظیفه پرداخت این مالیات به سازمان امور مالیاتی بر عهده فرد دیگری غیر از فرد پرداخت­کننده آن قرار دارد).
  • مالیات بر ارزش افزوده
  • مالیات عملکرد (پس از آنکه صورتحساب سود و زیان شرکت ارائه شد بایستی ۲۵ درصد از سود خالص شرکت به عنوان مالیات عملکرد فبت شود).
  • مالیات حقوق (نوعی مالیات تکلیفی است که از حقوق کارگر کسر می شود ولی کارفرما آن را به سازمان امور مالیاتی پرداخت می ­کند.)
استرداد اعتبار مالیاتی

استرداد اعتبار مالیات

قدامات مهم مودی برای استرداد مالیاتی

برداشت وجه از خزانه دولت مستلزم رعایت ضوابط خاصی است و از آن جایی که استرداد مالیات به خزانه واریز شده با پیچیدگی بیشتری همراه است پس فرد برای این مراحل بایستی اسناد و مدارک معتبری را ارائه دهد. این اسناد عبارتند از:

  • برگه مفاصا حساب مالیاتی تا تاریخ استرداد مالیات؛
  • افرادی که گواهینامه مالیات بر ارزش افزوده دارند؛
  • تمامی مالیات­ها باید تا تاریخ استرداد قطعی شوند؛
  • اسناد و مدارک مربوط به وجوه پرداختی؛

بعضی اوقات، در صورتی که یک کارشناس مالیاتی مودی، مبالغ مالیاتی را به طور اشتباه بیش از حد قانونی محاسبه و دریافت کند ، با داشتن اسناد مورد نیاز، می توان مبلغ مورد نظر را بازپرداخت کرد.

در بسیاری از موارد ، در صورتی که مودی قوانین را به درستی رعایت کند و به طور کلی ظرف مهلت تمام وظایف قانونی خود را انجام دهد ، مستحق بازپرداخت مالیات می شود.

در واقع ، این فرد عملکرد قابل قبول و قابل تحسینی داشته است. البته همیشه اینطور نیست که اگر مودی مستحق بازپرداخت مالیات شود ، عملکرد خوبی داشته باشد ، بلکه این بازپرداخت ممکن است به دلیل شرایط مالیاتی و یا معافیت ها باشد.

اقدامات اداره امور مالیاتی برای استرداد اعتبار مالیات

زمانی که مودی به اداره امور مالیاتی مراجعه کرد و درخواست بازپرداخت مالیات اضافی را ارائه کرد، اولین مرحله این است که کارشناسان مربوطه در این اداره یک گزارش تهیه کنند و جزئیات مربوط به مودی و مبلغ مالیاتی پرداخت شده را گزارش دهند.

اگر اداره امور مالیاتی پس از بررسی کارشناسان درخواست بازپرداخت مالیات اضافی را قبول کند، برگه بازپرداخت مالیات اضافی در دو نسخه صادر خواهد شد. یکی از نسخه ها به مودی تحویل داده می‌شود و نسخه دیگر برای پرداخت به حساب او ارسال خواهد شد.

مطابق قوانین، مبلغ مذکور باید ظرف یک ماه به مودی پرداخت شود. لازم به ذکر است که اگر مودی دارای بدهی مالیاتی قبلی باشد، این مبلغ به او پرداخت نخواهد شد و به عنوان قسمتی از بدهی او در نظر گرفته می‌شود. اما در صورتی که مودی بدهی مالیاتی نداشته باشد، این مبلغ به مودی بازگردانده خواهد شد.

گاهی اوقات مودی درخواست بازپرداخت کرده است، اما اداره امور مالیاتی آن را قبول نمی‌کند. در این صورت، مطابق ماده ۲۴۳ قانون مالیاتهای مستقیم، اگر درخواست بازپرداخت توسط مودی ارائه شده باشد و اداره امور مالیاتی آن را وارد نکند، مودی می‌تواند در ظرف مدت سی روز از تاریخ اعلام نظر اداره مالیاتی، درخواست مراجعه به هیأت‌های حل اختلاف مالیاتی را داشته باشد.

استرداد اعتبار مالیاتی

استرداد اعتبار مالیات

مسترد مالیات بر ارزش افزوده

مالیات بر ارزش افزوده (VAT) یک نوع مالیات است که دولت در چند سال اخیر به عنوان یک سیستم مالیاتی معرفی کرده است. این مالیات از اشخاص حقیقی و حقوقی در هر مرحله از فرایند تولید و توزیع کالا و خدمات دریافت می شود. مالیات بر ارزش افزوده به سه گروه مصرفی، درآمدی و تولیدی تقسیم می شود و افراد مشمول موظف هستند تا در موعد مقرر مالیات خود را پرداخت کنند تا از تحمل جرائم مالیاتی جلوگیری شود.

در بعضی مواقع، ممکن است مشمولان مالیات بر ارزش افزوده در هر دوره، مبلغی از مالیات را بیش از حد پرداخت نمایند. در این صورت، این مبلغ اضافه برای دوره های بعدی به حساب می آید. در صورتی که موسسات اقتصادی درخواست دهند، این اضافه مالیات توسط سازمان امور مالیاتی به آن ها بازپرداخت می شود.

به طور کلی سه گروه مشمول استرداد مالیات بر ارزش افزوده می­شوند:

  1. در مورد اول همانطور که ذکر شد، اگر مودیان اضافه پرداختی با مالیات بر ارزش افزوده داشته باشند یا برای دوره­های بعدی منظور می­شود و یا اینکه به وی مسترد خواهد شد.
  2. اگر فردی قصد صادرات کالا و ارائه خدمات به خارج از کشور را داشته ­باشد می­تواند استرداد مالیات و عوارض پرداختی را برای خرید خود که می­تواند شامل کالای معاف یا غیر معاف باشد اعمال نماید.
  3. مالیات بر ارزش افزوده کالاهای مسافران تبعه کشورهای خارجی با ارائه اسناد و صورتحساب­های خرید در صورتی که از تاریخ خرید آنها تا تاریخ خروج کشور بیشتر از دو ماه نگذشته باشد قابل استرداد خواهد بود.

زمان درخواست استرداد اعتبار مالیات

مهلت درخواست یا زمان درخواست استرداد اعتبار مالیات مودیان محدود به زمان خاصی نیست و مودی می‌تواند هر زمانی که متوجه پرداخت اضافی مالیات شود، درخواست استرداد را به اداره امور مالیاتی ارائه دهد. به عنوان مثال، ممکن است مودی پس از گذشت چند سال از پرداخت مالیات اضافی، این موضوع را متوجه شود و در همان لحظه درخواست استرداد مالیات را تنظیم کند.

در صورتی که استرداد مالیاتی یا پرداخت اضافی به مودیان بیش از سه ماه از تاریخ درخواست طول بکشد و به آنها بازپرداخت نشود، سازمان امور مالیاتی موظف است خسارت دو درصدی مربوط به مبلغ اضافی پرداختی و مدت تأخیر را پرداخت کند.

برچسب ها: بدون برچسب

افزودن دیدگاه

Your email address will not be published. Required fields are marked *